Demo School Grön Flagg-resa 22/23

Om vårt Grön Flagg-råd

Om vårt grön flagg-råd: Nisi sunt dolor Lorem velit sint sit pariatur proident culpa consectetur id esse.


Antal elever

Vi har 15 deltagande elever.

Barnens deltagande

Barnen deltar också i rådet.

Mötesfrekvens

  • Varannan månad

Plan

Utvecklingsområde 1

Titel

Utvecklingsområde #1


Grön Flagg-tema

Stad och samhälle


Vad

Vad? Minim mollit commodo anim magna occaecat eiusmod aute aliquip anim quis.


Varför

Varför? Ullamco ipsum mollit enim incididunt dolor tempor reprehenderit aliqua culpa eu velit non.


Hur

Hur? Minim enim sit sunt laborum labore commodo nisi do duis laborum pariatur adipisicing minim Lorem.


Delaktighet och inflytande

Elevernas delaktighet i hållbarhetsarbetet Elevernas delaktighet i hållbarhetsarbetet

Barnens delaktighet i hållbarhetsarbetet Aliquip reprehenderit est cupidatat exercitation.


Hållbar utveckling

Hållbar utveckling i praktiken Exercitation adipisicing est cupidatat consequat laboris duis ullamco sint.

Utvecklingsområde 2

Titel

Utvområde 2


Grön Flagg-tema

Djur och natur


Vad

Vad


Varför

Varför


Hur

Hur


Delaktighet och inflytande

Elevernas delaktighet i hållbarhetsarbetet

Barnens delaktighet i hållbarhetsarbetet


Hållbar utveckling

Hållbar

Utvecklingsområde 3

Titel

Titel


Grön Flagg-tema

Stad och samhälle


Vad

Vad


Varför

Varför


Hur

Hur


Delaktighet och inflytande

Elevernas delaktighet i hållbarhetsarbetet

Barnens delaktighet i hållbarhetsarbetet


Hållbar utveckling

Hållbar utveckling

Koppling till läroplanen

Mål och riktlinjer

Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.

Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet.

Barns delaktighet och inflytande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation.

Skolans värdegrund och uppdrag

Följande övergripande perspektiv och/eller förhållningssätt inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:

  • Ett historiskt perspektiv
  • Ett miljöperspektiv
  • Ett etiskt perspektiv

Övergripande mål och riktlinjer

Normer och värden

Skolans mål är att varje elev:

  • Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
  • Tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor.
  • Kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
  • Visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Kunskaper

Skolans ansvar är att varje elev:

  • Har fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.
  • Har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
  • Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.

Elevernas ansvar och inflytande

Skolans mål är att varje elev:

  • Visar respekt för och hänsyn mot skolans personal och andra elever som en del av det gemensamma ansvaret för arbetsmiljön på skolan.
  • Har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former.

Ämnesövergripande arbete

De skolämnen som inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:

  • Musik
  • Modersmål
  • Matematik
  • Biologi

Språk och kommunikation
  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.

Skapande och estetiska uttrycksformer
  • Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
  • Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
  • Tolka och samtala om olika estetiska uttryck.

Natur och samhälle
  • Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder.
  • Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.
  • Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
  • Idrotter och andra fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
  • Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser.

Globala målen

  • Ingen fattigdom
  • Ingen hunger
  • God hälsa och välbefinnande

Genomförande

Husaktiviteten

Uppladdade bilder

  • cursor

Tema i fokus

  • Djur och natur

Vad gjorde vi?

Vi gjorde det här


Hur gick det?

Det gick så här


Vad blev resultatet?

Resultatet


Vad tyckte eleverna?

Eleverna


Lärdomar och tips till andra som vill testa

Lärdomar


  • Jag vill att min aktivitet publiceras i Idébanken. Vi godkänner också att Grön Flagg eventuellt redigerar inlägget.

Utvärdering

Hållbar utveckling

Hur har ni arbetat med hållbar utveckling?

Lärdomar

Vilka lärdomar tar ni med till nästa resa? Enim aliquip cillum duis laboris.


Delaktighet och inflytande

Elit officia deserunt amet ut labore.

Delaktighet och inflytande – Beskrivning (förskola)

Lärdomar

Eiusmod do eiusmod officia consequat ea aliquip pariatur reprehenderit ex culpa.


Handlingskompetens

Handlingskompetens – Beskrivning Occaecat non aliquip duis culpa aliqua amet.

Handlingskompetens – Beskrivning (Förskola)

Lärdomar

Handlingskompetens – Lärdomar Dolore irure cupidatat officia amet culpa consequat minim magna aute cupidatat amet.


Stort grattis till er Grön Flagg-certifiering!

Att vara certifierad med Grön Flagg visar att verksamheten arbetar kvalitetssäkrat och metodiskt med lärande för hållbar utveckling. Grön Flagg är en del av det internationella Eco-Schools-nätverket, där FEE (Foundation for Environmental Education) fastställer certifieringskraven och Håll Sverige Rent säkerställer att de efterlevs i Sverige.