Demo School Grön Flagg-resa 24/25

Om vårt Grön Flagg-råd

Om vårt Grön Flagg-råd Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur non diam ex. Cras eleifend eros vel justo rutrum, posuere consequat felis fermentum. Pellentesque lobortis aliquam eros non pellentesque. Phasellus sit amet sodales purus. In purus nunc, rutrum sed ullamcorper quis, lacinia ac mauris. Proin consectetur imperdiet nunc, nec molestie est condimentum eu.


Antal elever

Vi har 23 deltagande elever.

Barnens deltagande

Barnen deltar också i rådet.

Mötesfrekvens

  • En gång per termin

Plan

Utvecklingsområde 1

Titel

Renare skola för Ekbacken 2024


Grön Flagg-tema

Stad och samhälle


Vad

Vad? Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur non diam ex. Cras eleifend eros vel justo rutrum, posuere consequat felis fermentum. Pellentesque lobortis aliquam eros non pellentesque. Phasellus sit amet sodales purus. In purus nunc, rutrum sed ullamcorper quis, lacinia ac mauris. Proin consectetur imperdiet nunc, nec molestie est condimentum eu.


Varför

Varför? Curabitur non diam ex. Cras eleifend eros vel justo rutrum, posuere consequat felis fermentum. Pellentesque lobortis aliquam eros non pellentesque. Phasellus sit amet sodales purus. In purus nunc, rutrum sed ullamcorper quis, lacinia ac mauris. Proin consectetur imperdiet nunc, nec molestie est condimentum eu. 


Hur

Hur? Pellentesque lobortis aliquam eros non pellentesque. Phasellus sit amet sodales purus. In purus nunc, rutrum sed ullamcorper quis, lacinia ac mauris. Proin consectetur imperdiet nunc, nec molestie est condimentum eu. 


Delaktighet och inflytande

Elevernas delaktighet i hållbarhetsarbetet

Barnens delaktighet i hållbarhetsarbetet


Hållbar utveckling

Hållbar utveckling i praktiken

Utvecklingsområde 2

Titel

Test 2


Grön Flagg-tema

Stad och samhälle


Vad

Vad 2


Varför

Varför 2


Hur

Hur 2


Delaktighet och inflytande

Elevernas delaktighet i hållbarhetsarbetet 2

Barnens delaktighet i hållbarhetsarbetet 2


Hållbar utveckling

Hållbar utveckling i praktiken 2

Koppling till läroplanen

Mål och riktlinjer

Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.
  • Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.

Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet.
  • Nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.
  • Förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler.

Barns delaktighet och inflytande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation.
  • Förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan.
  • Förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem.

Skolans värdegrund och uppdrag

Följande övergripande perspektiv och/eller förhållningssätt inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:

  • Ett miljöperspektiv
  • Ett internationellt perspektiv

Övergripande mål och riktlinjer

Normer och värden

Skolans mål är att varje elev:

  • Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
  • Tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor.
  • Kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
  • Visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Kunskaper

Skolans ansvar är att varje elev:

  • Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
  • Kan kommunicera på engelska.
  • Kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt.

Elevernas ansvar och inflytande

Skolans mål är att varje elev:

  • Genom egen ansträngning och delaktighet, utifrån sina förutsättningar, tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö.
  • Successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan.
  • Aktivt utövar inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan.

Ämnesövergripande arbete

De skolämnen som inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:

  • Bild
  • Engelska
  • Idrott och hälsa
  • Matematik

Språk och kommunikation
  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
  • Samtala om olika typer av texter.
  • Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.

Skapande och estetiska uttrycksformer
  • Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
  • Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
  • Tolka och samtala om olika estetiska uttryck.

Natur och samhälle
  • Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder.
  • Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.
  • Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
  • Etnicitet, könsroller, kroppsideal och konsumtion samt kritisk granskning av hur dessa företeelser framställs i medier och populärkultur.

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
  • Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser.
  • Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer. Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.
  • Livsstilens betydelse för hälsan, till exempel hur kost, sömn och balansen mellan fysisk aktivitet och vila påverkar det psykiska och fysiska välbefinnandet.

Globala målen

  • Ingen fattigdom
  • Ingen hunger

Genomförande

Skolträdgård av återbrukat material 🌱♻️

Uppladdade bilder

  • 13-bekampa-klimatforandringarna
  • 14_hav_och_marina_resurser

Tema i fokus

  • Stad och samhälle

Vad gjorde vi?

Description På Flera Rader


Hur gick det?

Progress här


Vad blev resultatet?

Resultatet vårat är så här


Vad tyckte barnen?

Barnens reflektioner här


Vad tyckte eleverna?

Det här tyckte eleverna


Lärdomar och tips till andra som vill testa

Lärdomar och tips till andra


  • Jag vill att min aktivitet publiceras i Idébanken. Vi godkänner också att Grön Flagg eventuellt redigerar inlägget.

En till aktivitet

Uppladdade bilder

  • cursor

Tema i fokus

  • Klimat och energi

Vad gjorde vi?

Beskrivning


Hur gick det?

Progress


Vad blev resultatet?

Vårt resultat


Vad tyckte barnen?

Barnens reflektioner


Vad tyckte eleverna?

Eleverna tyckte så här


Lärdomar och tips till andra som vill testa

Lärdomar och tips till andra


  • Jag vill att min aktivitet publiceras i Idébanken. Vi godkänner också att Grön Flagg eventuellt redigerar inlägget.

Utvärdering

Hållbar utveckling

Hur har ni arbetat med hållbar utveckling?

Lärdomar

Vilka lärdomar tar ni med till nästa resa?


Delaktighet och inflytande

Delaktighet och inflytande – Beskrivning

Delaktighet och inflytande – Beskrivning (förskola)

Lärdomar

Delaktighet och inflytande – Lärdomar


Handlingskompetens

Handlingskompetens – Beskrivning

Handlingskompetens – Beskrivning (Förskola)

Lärdomar

Handlingskompetens – Lärdomar


Stort grattis till er Grön Flagg-certifiering!

Att vara certifierad med Grön Flagg visar att verksamheten arbetar kvalitetssäkrat och metodiskt med lärande för hållbar utveckling. Grön Flagg är en del av det internationella Eco-Schools-nätverket, där FEE (Foundation for Environmental Education) fastställer certifieringskraven och Håll Sverige Rent säkerställer att de efterlevs i Sverige.